Donderdagavond 14 maart 2013 is/wordt versie 2013.03 van CHECK/GRIP uitgeleverd.
In deze update zijn o.a. de volgende zaken gerealiseerd:
1. | GEBRUIKSNORMEN: extra mogelijkheden aanvoerberekening meststoffen, afvoerberekening meststoffen (incl. boer-boer), enkele kleinere aanpassingen; |
2. | CIOLOS-SCAN: verschuiving ingangsjaar nieuwe GLB naar 2015, gevolgen begrotingsakkoord regeringsleiders doorgevoerd. |
Een volledige beschrijving per module treft u onderstaand aan.
 
1.
|
Mogelijkheden aanvoerberekening uitgebreid
|
|
a.
|
Vanaf deze versie kunt u in de aanvoerberekening ook een tweede kunstmestsoort opnemen. Dat is erg handig als er voor één element (N of P2O5) nog aanvoerruimte is voor een enkelvoudige meststof, terwijl de ruimte voor het andere element reeds volledig benut is. Wanneer u hiervan gebruik wenst te maken, dient u dit aan te vinken op de plaats zoals onderstaand in de figuur aangegeven.
|
|
|

|
|
b.
|
Er is nog een extra mogelijkheid voor aanvoer toegevoegd. U kunt nu 4 (was 3) situaties laten doorrekenen.
|
|
c.
|
U kunt de kunstmestaanvulling nu ook uit laten drukken in kilogrammen zuiver stikstof en fosfaat. In dat geval wordt de eventueel ingegeven kunstmestvorm genegeerd!
|
2.
|
Afvoerberekening nu ook (weer) mogelijk
U kunt vanaf deze versie ook (weer) afvoerberekeningen van meststoffen laten maken. De werkwijze is vrijwel identiek aan de aanvoermogelijkheden. U kunt maximaal 2 afvoersituaties berekenen (zie figuur).
|
|

|
3.
|
Afvoerberekening dierlijke mest volgens boer-boer
Indien u in aanmerking komt voor boer-boerafvoer, dan kunt u ook een afvoerberekening maken op basis van het boer-boerregime (zie voorgaande figuur).
|

In februari 2013 hebben de regeringsleiders een akkoord bereikt over de meerjarenbegroting van de EU (afgekort MFK). Daarnaast zal het nieuwe GLB nu (vrijwel) zeker ingaan in 2015 (i.p.v. in 2014). Beide elementen zorgen ervoor dat 2014 een overgangsjaar wordt.
De gevolgen van deze besluiten en mogelijke keuzes die Nederland in vervolg hierop zal maken zijn verwerkt in deze versie van de Ciolos-scan. Wat dat precies voor gevolgen heeft wordt hierna opgesomd.
|
MERK OP: Gisteren (13-03-2013) heeft het EU parlement het MFK niet goedgekeurd. Er zal daarom opnieuw onderhandeld worden over de uiteindeljke begroting. Onze verwachting is dat deze onderhandelingen geen grote budgetairre gevolgen zullen veroorzaken. Daarom zal de vandaag uitgeleverde versie van de Ciolos-scan een representatief beeld geven van de actuele stand van zaken. Uiteraard met de, in deze fase van besluitvorming gebruikelijke, noodzakelijke “slagen om de arm”!
|
|
1.
|
Overgangsperiode opgeschoven
De overgangperiode wordt met één jaar opgeschoven en loopt nu van 2015 t/m 2020.
|
2.
|
Jaar 2014 tussenjaar
Het jaar 2014 wordt een ‘tussenjaar’, waarbij de huidige toeslagrechten nog blijven bestaan, maar de uitbetaling wordt gebaseerd op een nieuw budget. Voor 2014 is, vanwege verlaging van het nationale budget, een extra korting van 3% berekend. De bedragen zijn exclusief eventuele toeslagen, aftopping en kosten vergroening.
|
3.
|
Toelichting aangepast
De toelichting van hoofdstuk 2.1 en 2.2. is aangepast. Daarnaast is de tabel in hoofdstuk 2.1. aangepast.
LET OP: Wij raden u aan deze toelichting goed door te nemen alvorens u verdere adviezen geeft. Met name de ruimte die Nederland krijgt om gelden uit de 1e naar de 2e pijler over te hevelen zijn ruim en kunnen forse gevolgen hebben. Deze keuzes moeten politiek nog gemaakt worden. Wij hebben vooralsnog aangenomen dat de benodigde gelden voor de zogenaamde artikel 68-subsidies vanaf 2015 zullen worden overgeheveld.
|
4.
|
Gevolgen MFK verwerkt in tabellen
De gevolgen van het MFK en de keuzes die Nederland mogelijk zal maken, zijn verwerkt in alle volgende tabellen. Het verlagen van het budget en het overhevelen naar pijler 2 hebben zowel gevolgen voor de hoogte van de basis- en vergroeningspremie als voor de hoogte van de compensatie.
|
5.
|
Extra benuttingsjaar
Bij de aan- of verkoop van rechten is een extra benuttingjaar (2014) ingecalculeerd.
|

|