Donderdagavond 4 oktober 2012 is/wordt versie 2012.08 van CHECK/GRIP uitgeleverd.
In deze update zijn een paar kleinere zaken aangepast in de module's FINANCIEEL ADVIES, GEBRUIKSNORMEN en CIOLOS-Scan.
In deze update zijn o.a. de volgende zaken gerealiseerd:
1. CIOLOS-SCAN: vergroening (controle en financiële effecten) geïmplementeerd, samenvatting met grafiek, wijziging compensatieberekening en nationale keuzes budgetverdeling, enz.;
2. FINANCIEEL ADVIES: nieuwe kwartaalrapportage met Benchmark geintroduceerd, BTW-verhoging (19 – 21%) in begrotingsmodule, bedrijfsvergelijkingsmodule nu ook geschikt voor grotere aantallen bedrijven;
3. GEBRUIKSNORMEN: 2013 administraties vanaf nu mogelijk, afvoer en mestscheiding verbeterd.
Een volledige beschrijving per module treft u onderstaand aan.
 
1.
|
Nationale keuzes budgetverdeling en compensatieberekening herzien
De verdeling van het Nederlandse GLB-budget voor vrije en verplichte doelen is gewijzigd volgens de meest recente informatie. In paragraaf 2.1. van de rapportage treft u deze zienswijze aan.
Ook de compensatieberekening is aangepast. Deze wordt nu ook volgens de meest recente inzichten berekend.
Per saldo heeft dit de volgende effecten op reeds eerder gemaakte berekeningen:
- de basispremie stijgt van 2014 tot en met 2019 met € 7,- tot € 16,- per ha;
- de vergroeningspremie stijgt met gemiddeld zo’n € 45,- per ha;
- het compensatiepercentage daalt met 3 – 8%.
De conclusie lijkt daarmee gerechtvaardigd dat, met name extensieve bedrijven met een lage compensatie er beter van worden en intensieve bedrijven met een hoge compensatie slechter.
|
2.
|
Bouwplan en vergroeningseffecten invoeren
Om de controle op de vergroening te kunnen implementeren moet u voortaan het bouwplan invoeren. Ook voor reeds ingevoerde administraties.
Daarnaast kunt u de effecten op het bedrijfsresultaat van vergroening incalculeren. De toelichting op deze nieuwe invoer treft u aan in de vernieuwe invoerhandleiding.
|
|
ADVIES: Wij raden u ten sterkste aan deze handleiding door te nemen, zodat u optimaal gebruik kunt maken van de nieuwe mogelijkheden. Daarnaast wordt het anders lastig om onderstaande wijzigingen goed te bevatten.
|
|
|
3.
|
Rapportage uitgebreid én desondanks vereenvoudigd
Het rapport is uitgebreid met een [Samenvatting met grafiek] en het onderdeel [Vergroening]. Daarnaast zijn de ingewikkelde 3-voudige tabellen verwijderd om het een en ander nog begrijpelijk te houden voor uw klanten.
Tot slot kunt u hoofdstukken nu [AAN] en [UIT] zetten (zie handleiding invoer).
|
|
Samenvatting
De samenvatting bestaat uit onderstaande grafiek. Daarnaast is een korte beschrijving opgenomen van de wijzigingen ten opzichte van de huidige situatie voor het doorgerekende scenario vanaf 2014.
|
|

|
|
Aangaande de financiële effecten van vergroening verschijnt in de samenvatting onderstaande paragraaf.
|
|

|
|
Uw bedrijfstoeslag vanaf 2014
In dit hoofdstuk wordt alleen de situatie vanaf 2014, zoals in de samenvatting toegelicht, weergegeven. De, soms, 3-voudige tabbellen komen niet meer voor. Hierdoor hebben wij de rapportage een stuk eenvoudige leesbaar kunnen maken.
MERK OP: hier treft u ook de gewijzigde compensatieberekening aan. De compensatie voor alle jaren wordt nu in 2014 berekend en van 2014 afgeleid.
|
|
Vergelijking met uw huidige bedrijfstoeslag
In dit hoofdstuk is de huidige situatie berekend en vergeleken met de situatie vanaf 2014.
|
|
Waarde aan- of verkoop toeslagrechten
Vanaf heden kunt u hier ook het effect op de bedrijfstoeslag en de waarde van te verkopen rechten zichtbaar maken. Wij hebben ook hier getracht de leesbaarheid sterk te verbeteren.
|
|
Controle vergroeningseisen
In dit hoofdstuk treft u de nieuwe controle op de vergroeningseisen aan. Dit hoofdstuk bevat een aantal tabbellen.
|
|
In tabel 11 wordt de instandhoudingverplichting van blijvend grasland uiteengezet.
|
|

|
|
De eisen die aan gewasdifferentiatie worden gesteld komen in deze tabel 12 aanbod. Allereerst ziet u het bouwplan en de kenmerken van de verschillende gewassen. Vervolgens wordt per eis vastgesteld of er aan voldaan wordt.

|
|
In tabel 13 wordt gecontroleerd of 7% van het bouwland, blijvende teelten (niet zijnde blijvend grasland) en de subsidiabele EFA-gewassen ook daadwerkelijk met EFA-gewassen wordt beteeld.
|
|

|
|
Mocht de bedrijfsvoering niet voldoen aan de 7% EFA-eis dan verschijnt onderstaande hulptabel, die uitlegt welke oppervlakte EFA-gewassen u moet invoeren, in welke situatie.
|
|

|
|
MERK OP: over de oppervlakte subsidiabele EFA-gewassen geldt ook de 7% EFA-eis!!
|
|
Wanneer u financiële effecten van vergroening begroot dan verschijnen deze in tabel 14!
|
|

|

1.
|
Kwartaalrapportage met BENCHMARK
Vanaf deze versie is het mogelijk om kwartaalrapportages te maken eventueel verrijkt met kwartaal BENCHMARK-cijfers. Meer informatie over deze nieuwe opties kunt u hier lezen.
|
2.
|
BTW per 01-10-2012 van 19 – 21%
De BTW-verhoging is als volgt geïmplementeerd:
- liquiditeitsbegroting:
* per maand: vanaf oktober 2012 wordt met 21% BTW gerekend;
* per kwartaal (kalenderjaar): vanaf oktober 2012 wordt met 21% BTW gerekend;
* per kwartaal (mei/mei): vanaf november (3e kw) 2012 wordt met 21% BTW gerekend;
- jaarbegroting: vanaf beginboekjaar 2013 wordt met 21% BTW gerekend.
|
|
MERK OP: bij bestaande jaarbegrotingen van bedrijven die in de landbouwregeling zitten, worden de kosten die tegen 19% ingeboekt zijn vanaf 2013 automatisch omgeboekt naar 21%. In nieuwe begrotingen dient u daar uiteraard zelf rekening mee te houden!
|
3.
|
Model: studiegroepen en/of bedrijfsvergelijking uitgebreid
Vanaf heden kan een ongelimiteerd aantal bedrijven in deze vergelijking opgenomen worden.
|
 
1.
|
2013 open
Vanaf heden kunnen administraties over 2013 aangemaakt worden.
|
2.
|
Hoeveelheid beschikbare mest bij mestscheiding
De berekening van de hoeveelheid beschikbare mest, na mestscheiding ging niet goed. Deze is gecorrigeerd!
|

|