Rechten

Vorige paginaHoofdstuk overzichtVolgende pagina

Rechten structuur
Binnen CHECK kennen wij vier verschillende rechten of niveaus van gebruikers. Alleen binnen CHECK offline kan de organisatiebeheerder (recht 75) deze zelf beheren. In onderstaande tabel is aangegeven welke functies aan welk niveau zijn gekoppeld.

 

Functie

75
Organisatie

beheerder

70
Org. data

beheerder

60

Administratie

manager PLUS

50

Administratie

manager

25

Administratie

gebruiker

Administraties

-Aanmaken

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

-Muteren

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

-Verwijderen

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

-Vrijgeven

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

-Van groep wisselen

Ja

Ja

Ja

Nee

Nee

Administraties overzetten

-    Centraal => lokaal

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

-    Lokaal => centraal

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

-    Kopie lokaal

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

Administratie gegevens

-     Muteren

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

-Weggeven administratie aan andere groep

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

Modules (inrichten administratie)

-Kiezen

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

-Verwijderen

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Subadministraties

-Aanmaken

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

-Naam muteren

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

-Verwijderen

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

-Vergrendelen

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

-Vrijgeven

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

-Exporteren

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

-Importeren

Ja#

Ja#

Ja#

Ja#

Nee

Instellingen (gebruiker)

-Wachtwoord wijzigen

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Import

-Importeren

Ja*

Ja*

Ja*

Ja*

Ja*

-Conversietabel beheren

Ja*

Ja*

Nee

Nee

Nee

-Importdefinities beheren

Ja*

Ja*

Nee

Nee

Nee

Beheer (applicatie)

-Organisatie gegevens

Ja**

Ja**

Nee

Nee

Nee

-Groepen

Ja

Ja

Nee

Nee

Nee

-Gebruikers

Ja

<groep>

Nee

Nee

Nee

-Bijboeken administraties

Ja

Ja

Ja

Ja

Nee

-Updaten applicatie

Ja

Ja

Nee

Nee

Nee

-Distributie data

Ja**

Ja**

Nee

Nee

Nee

 

* = indien beschikbaar via licentie & van toepassing

** = mits de omgeving de 'centrale' omgeving is

<groep> = alleen administratiegroep aanpassen

# = alleen via klembord

 

Advies indeling gebruikers in niveaus

 

‘75 Organisatie beheerder’

Wanneer u als enige de applicatie gebruikt, of u bent systeembeheerder en u wilt uw (collega-)gebruikers – al of niet alleen op hun laptop - alle rechten geven dan kunt u deze gebruikers het beste het recht ‘75 Organisatie beheerder’ geven. Op uw netwerk kunnen zij dan bijvoorbeeld een lagere autoriteit krijgen, zodat u als systeembeheerder op het netwerk zelf de controle behoudt.

 

‘70 Organisatie data beheerder’

Wanneer u met de PC2Web versie werkt, is dit het maximal recht wat u kunt krijgen. Het volledig beheer van gebruikers is met dit recht niet mogelijk, maar u kunt wel gebruikers (via het gebruikersbeheer) toewijzen aan ene andere administratiegroep.

Voor de Offline versie zal u meestal werken met het hoger recht ‘75 Organisatie beheerder’. Maar wanneer u het volledig beheer van gebruikers niet wilt toelaten, maar wel het overige beheer/inrichting, dan kunt u een gebruiker het recht ‘70 Organisatie data beheerder’

 

’60 Administratie manager PLUS’ of ’50 Administratie manager’

In alle andere gevallen lijkt het ons het meest juist als u adviseurs het recht ’50 Administratie manager’ geeft en eventueel een leidinggevende adviseur het recht ’60 Administratie manager PLUS’. Dit is overigens alleen zinvol als u met groepen gaat werken. Anders kunt u net zo goed alle adviseurs als 50 of 60 aanmerken.

 

’25 Administratie gebruiker’

Dit recht kun u gebruikers geven bij wie u wilt voorkomen dat zij (per abuis) administraties weggooien.